Friday, January 18, 2013

Hooligan - kisah dari pandangan aku

menjelang pertemuan chelsea dan arsenal minggu ni.. aku mahu ceritakan sedikit apa yang aku tahu sal cite disebalik dua2 fans yang akan bertembung minggu ni.. secara ringkas...secara ringkas tau tak? nak lebih2 pergilah google sendiri..ingat kisah sebelum tido ke nak aku ceritakan mendayu2..

secara umumnya fans y hardcore disana dikenali sebagai hooligans... bila aku kata hardcore ko jangan cakap makcik yang kepit beg tangan tenun sendiri itu hooligan..ak sepuk karang..hooligan itu boleh dikatakan menurut permerhatian aku (boleh x lepas ni apa yang aku cakap korang angap sebagai pandangan aku sendiri yang melalui apa yang aku SUDAH cari/baca/tengok) .. okey2...hooligan itu bagi aku sorang fanatik bola, fanatik kepada team sendiri, fanatik kepada persaudaraan sesama geng, fanatik terhadap arak, gaduh, pub, dan maki hamun.. nak tahu asal usul hooligan korang leh cari kat internet..dorang bergerak secara berkumpulan yang dinamakan firm...so sekali lagi sila google kalo nak tau..

so berbalik kepada hooligan bagi team arsenal... ia dikenali sebagai THE HERD, EIE, dan sekarang dikenali THE GOONERS.. yang bermula pada tahun 1978 di Holloway London dan kawasan jajahan di Islington.. musuh bagi the gooners antaranya adalah ICF (west ham), Yid Army (spurs), Bushwackers (millwall) dan akhir sekali adalah Headhunters (chelsea).. manakala Chelsea atau dulu dikenali sebagai Chelsea Shed Boys 1960-1995 dan ditukar kepada Headhunters sehingga sekarang bermula di chelsea terutama di west london..



okey...sekarang bagi aku lar dah kurang sikit pasal kes2 gaduh antara fans kelab elit..kalo kelab bawah masih lagi berlaku kes2 gaduh antara fans... faktornya mungkin, iya mungkin sebab..errr sebab dah elit kot...xkan nak gaduh lagi..ataupon pihak sana tidak memperbesarkan ia.. ataupun pihak polis sana cekap untuk mencegah berlakunya lagi pergaduhan ini...

 



selain sesi bergaduh di pub2 dan tepi jalan, satu semangat yang besh tentang dorang ni adalah sikap sokongan terhadap team dorang sendiri... mereka akan chant, jerit nama player kuat dan kutuk maki kaw2 player lawan....sebabnya nak bagi team sendiri semangat dan team lawan cuak.. sama lar seperti ultras...cuma beza di british pangil hooligans bukan ultras... lebih kurang sama... tapi hooligans xguna trompet drum segala bagai tu...just suara jer..besh bukan?! datang stadium sorak 1jam 45 mnt utk team... bukan makan kuaci sambil usya kot ada pepuan lalu...

begitu juga fans2 di malaysia xterkecuali... samada menyokong team negara atau negeri dorang dah mula start menyokong mengunakan satu sistem bagi aku sama seperti sistem diluar... sistem ke?? hahaha bedal jelar... manakala fans y menyokong epl sudah nampak muncul untuk menjadi top boys..antaranya kelab chelsea malaysia iaitu MBA dan juga Arsenal supporters sendiri yang bergabung dengan group2 arsenal yang lain dan membentuk MGTA firm..!!..  apa itu MGTA firm...nanti aku ceritakan...


No comments:

sila tinggal link blog anda untuk akuz lawati kelak

kosakataklik